Begeleiding

Wij spannen ons in om alle leerlingen een goede begeleiding te bieden in de periode dat zij bij ons op school zitten.

Mentoraat

De mentor is de spil in het monitoren van de schoolgang van de leerling. Hij houdt de resultaten en het verzuim in de gaten, hij onderhoudt contact met ouder(s)/verzorger(s) en staat altijd klaar bij vragen of problemen. In de mentorlessen die elke klas met zijn mentor heeft, komen vele zaken aan de orde. Waar staat je huiswerk in Magister? Hoe leer je leren en presenteren? Hoe gaan we met elkaar om? Wat is gezond? Hoe kom je op voor jezelf? Hoe gebruik je internet?

Contact met de leerling en ouders

Gedurende het jaar zijn er verschillende contactmomenten met ouders/verzorgers om over de voortgang van de leerling te spreken. Elk schooljaar start met een kennismakingsgesprek met de mentor, ouder en leerling. Tijdens dit gesprek worden doelen, bijzonderheden en verwachtingen besproken. Tevens vindt er bij de start voor ieder leerjaar een informatieavond plaats. Gedurende het jaar zijn er twee contactmiddagen/-avonden en 1 portfoliodag. Tijdens de contactmiddag/-avond wordt het cijferrapport en de werkhouding van de leerling besproken. Op de portfoliodag draaien de gesprekken tussen leerling, ouders en mentor rondom de loopbaanoriëntatie. Daarnaast is er waar nodig tussentijds contact tussen mentor en ouders.

Verzuim

De verzuimcoördinatoren beheren de dagelijkse registratie van geoorloofd en ongeoorloofde verzuim. Zij beoordelen de rechtmatigheid van verzuim en ondernemen actie bij ongeoorloofd verzuim of te laat komen. De verzuimcoördinatoren hanteren hierbij het schoolprotocol met betrekking tot het te laat komen en de Leerplichtwet.

Leerlingbesprekingen

Er zijn wekelijks leerlingbesprekingen. Wij houden elke leerling, én elke klas, goed in beeld. De mentoren van de klassen bereiden deze besprekingen voor. Tijdens deze vergaderingen is er naast aandacht voor de cognitieve en didactische ontwikkeling, de sociale en emotionele ontwikkeling, de taak- en werkhouding en het verzuim van individuele leerlingen ook structureel aandacht voor de groepsdynamiek in de klas.

Flexuren: taal- en rekenuren

Ieder schooljaar worden de leerlingen getoetst op hun reken- en taalniveau. De kader- en mavoleerlingen die in leerjaar 2 nog niet het streefniveau op de gebieden van rekenen en taal (1F) hebben behaald, krijgen extra lessen binnen deze gebieden aangeboden.